Kortbetalning på internet är dessvärre en något komplicerad sak. Det är många automatiserade säkerhetskontroller som görs vid en kortbetalning som du som kund inte ser, det är det som sker mellan det att du trycker på köpknappen och innan du kommer till webbutikens tacksida.
De vanligaste orsakerna till att din bank nekar dig att göra en kortbetalning är följande:
-Du har inte teckning på kontot för det köp du försöker göra eller du kommer med köpet att överskrida din kreditlimit.
-Du har inte öppnat ditt kort för internetbetalningar.
-Du har en daglig begränsning för köp och uttag som skulle överskridas med det köp du försöker göra.
-Du är inte ansluten till MasterCard Secure Code eller Verified by VISA, något alla kort som vill handla hos oss måste vara.
-Du har gjort många kortbetalningar på internet under en kort tid, banken anser detta vara ett icke naturligt köpbeteende och det finns risk för att kortet är kapat.
-Din geoposition stämmer inte överens med kortets, banken kan till exempel känna av om du befinner dig i ett annat land än Sverige.
Den mest ovanliga anledningen till att ett köp inte går att genomföra i vår butik är att vi eller vår kortbetalningspartner har något fel i våra system. Våra system är övervakade för att upptäcka eventuella fel och våra system testas många gånger varje dag på det bästa sättet, nämligen genom alla våra kunder som lyckas genomföra sina köp.
Vi rekommenderar dig att pröva ett annat betalsätt eller att försöka igen en stund senare eller dagen efter och då kommer du med hög sannolikhet att lyckas under förutsättning att ovanstående hinder inte finns kvar.